Szkoła Podstawowa w Święcanach aktywnie realizuje projekty Erasmus+ nadrabiając zaległości w wymianach międzynarodowych spowodowane restrykcjami wynikającymi z pandemii Covid-19. Jak już pisaliśmy, we wrześniu uczniowie i nauczyciele byli w Rumunii w ramach projektu pt. PREETI Language, gdzie uczyli się o wpływie języka angielskiego na języki krajów partnerskich. Kilka tygodni później powrócili do Rumunii do kolejnej szkoły partnerskiej, tym razem w ramach projektu projektu Erasmus+ pt. „Cultural Heritage Album RAW Makers”. Celem tej wizyty buło wprowadzenie w tajniki fotografii od podstaw oraz poznanie dziedzictwa kulturowego Rumunii, ze szczególnym uwzględnieniem krainy geograficzno-etnicznej Bukoviny.
W kolejnych dniach pobytu uczestnicy zwiedzili i fotografowali piękne zabytki Suceavy i okolic. Na fotografiach utrwalili piękne klasztory Sucevita, Moldovita i Voronet oraz Muzeum Skansen Architektury i Kultury Mołdawskiej i Twierdzę w Suceavie. Jednak nie tylko zabytki były obiektami zainteresowania dla twórców przyszłego albumu fotograficznego. Na zdjęciach utrwalili również warsztaty garncarskie w Marginea, pokazy tańców ludowych Bukoviny oraz strojów ludowych z tamtego regionu oraz typowe wyposażenie tamtejszych domów.
Było to możliwe nie tylko dzięki zorganizowanym wycieczkom, ale również warsztatom edukacyjnym, podczas których uczniowie pracowali w grupach międzynarodowych poznając zasady fotografowania oraz typowe wzornictwo Rumunii i krajów partnerskich. W te działania włączyło się Centrum Kultury Bukoviny w Suceavie, które przygotowało wykłady i wspomniane warsztaty.
Na zakończenie wizyty, uczniowie w międzynarodowych grupach pokazali prezentacje, w których przedstawili swoje fotografie i wiedzę zdobytą podczas pobytu dotyczące dziedzictwa kulturowego Bukoviny.
W grudniu natomiast święcanścy uczniowie i nauczyciele zrealizowali kolejną wymianę, odwiedzając tym razem szkołę partnerską w Çanakkale w Turcji w ramach projektu PREETI Language. Razem z partnerami projektu poznawali wpływ języka Tureckiego na inne języki i kontynuowali prace nad budową słownika pokazującego wspólne słownictwo. Przedstawili też krótkie skecze sceniczne pokazujące to słownictwo w praktycznym użyciu.
Była to też okazja zwiedzenia historycznych, starożytnych miejsc znanych z legend i mitów greckich. Gospodarze zabrali partnerów do ruin starożytnej Troi oraz muzeum dokumentującego jej historię a także do starożytnego miasta Assos. Bardzo ciekawym pomysłem gospodarzy było zorganizowanie tzw. gry miejskiej, w której zespoły miały zadania zakodowane w postaci kodów QR, które należało odnaleźć we wskazywanych na kolejnych etapach miejscach oraz odebrać od wskazanych osób rekwizyty, które miały zostać docelowo wykorzystane na ostatnim etapie gry. Ten zaś polegał na odegraniu scenki i nagraniu filmiku z jej wykonania w jednym z historycznych miejsc Çanakkale. Każdy zespół odgrywał jeden z fragmentów historii wojny trojańskiej opisanej w Iliadzie Homera.
Mimo faktu realizowania projektów w utrudnionych warunkach spowodowanych obecną sytuacją epidemiczną partnerzy z niecierpliwością oczekują już kolejnego spotkania, które dobędzie się w lutym przyszłego roku w Heraklion w Grecji, gdzie będą poznawać wpływ języka Greckiego na inne języki.