Uczniowie i nauczyciele uczestniczący w projekcie „International Culture and Traditions – Young Explorers on the Start!” zakończyli jego realizację udziałem w tzw. wirtualnych mobilnościach. Niestety panująca obecnie pandemia Covid-19 nie pozwala na realizowanie zajęć edukacyjnych projektu w formie fizycznych wymian uczniów. Nie mogliśmy wybrać się do Turcji, aby poznać dziedzictwo naturalne tego kraju i naszych partnerów oraz, by zaprezentować nasze. Nie mogliśmy osobiście podyskutować o dziełach literackich, więc w dniach 19 do 22 stycznia 2021 r. spotkaliśmy się z naszymi partnerami w formule podobnej do tej znanej nam z nauczania na odległość – Google Meet.
Tureccy partnerzy z Samsun przygotowali dla nas cykl różnorodnych zajęć, warsztatów, prelekcji, prezentacji i forum dyskusyjnego, w czasie których poznawaliśmy i dyskutowaliśmy o pięknie dziedzictwa naturalnego krajów partnerskich oraz o dziedzictwie literackim Polski, Rumunii i Turcji. Gospodarze zaskoczyli nas opracowaniem wirtualnej wystawy zdjęć prezentujących dziedzictwo naturalne naszych krajów opracowanej w formie wirtualnego spaceru po galerii sztuki.
Uczniowie naszej szkoły zaprezentowali uroki polskich parków narodowych i przedstawili chronione w nich gatunki zwierząt, roślin i martwej natury a w temacie literackim przybliżyli postać Janka Muzykanta z noweli napisanej przez patrona szkoły. Zaskoczyło nas ogromne zainteresowanie partnerów tym krótkim utworem i jego wymownym znaczeniem oraz, to że jednocześnie mocno zwrócili oni uwagę na pozostałą bogatą twórczość Henryka Sienkiewicza.
W ostatnich dniach lutego (23 – 26) wzięliśmy udział w ostatniej w tym projekcie wirtualnej mobilności prowadzonej przez szkołę z Carini koło Palermo na Sycylii (Włochy), a poświęconej potrawom w historycznym dziedzictwie kulturowym oraz literaturze Włoch, Hiszpanii i Litwy. Wszyscy partnerzy przedstawili prezentacje o historii kulinarnej swoich krajów i tradycyjnych dań typowych w ich kulturze. Nasi uczniowie przygotowali takie prezentacje, w których omówili historię takich dań jak pierogi, żurek, mięso w galarecie i bigos oraz przedstawili przepisy na ich przyrządzenie. Spotykając się w grupach dyskusyjnych uczniowie opracowali międzynarodowe mieszane dzienne jadłospisy promując tym samym kolejne tradycyjne dania dostosowane do pór dnia.
Tą mobilnością zakończyliśmy działania edukacyjne w tym projekcie. Dziękujemy za zaangażowanie wszystkim uczniom, nauczycielom i instytucjom współpracującym podczas jego realizacji, a w szczególności Gminie Skołyszyn, która finansowo wsparła zarówno realizację wizyty w naszej szkole w pierwszym roku projektu, jak i zakup sprzętu do realizacji tych ostatnich dwóch mobilności.
Koordynator projektu
Artur Gruszka