"Czyste Powietrze” to rządowy program realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jego najważniejszym celem jest ograniczenie emisji do atmosfery szkodliwych substancji, które powstają na skutek ogrzewania domów jednorodzinnych słabej jakości paliwem w przestarzałych domowych piecach.

Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy, jak węzeł cieplny, pompa ciepła, kocioł gazowy kondensacyjny, kocioł olejowy kondensacyjny, kocioł zgazowujący drewno, kocioł na pellet drzewny, ogrzewanie elektryczne oraz przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku.

Beneficjentem jest osoba fizyczna będąca właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.

Wnioskodawcy podzieleni są na trzy grupy tj.:

1) Uprawnieni do podstawowego poziomu dofinansowania – wnioskodawca o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 135 000 zł (brany jest pod uwagę tylko dochód Beneficjenta)

Dokumenty potwierdzające dochód:

- oświadczenie o dochodzie w treści wniosku, konieczne jest podanie na podstawie jakich dokumentów wyliczono dochód (PIT, nakaz płatniczy czy inne).

Osoby o dochodach powyżej 135 000 zł nie mogą skorzystać z programu „Czyste Powietrze”.

2) Uprawnieni do podwyższonego poziomu dofinansowania:

✓ przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza:

• 1 894 zł w gospodarstwie wieloosobowym

• 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym

✓W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę, roczny przychód wnioskodawcy, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Dokumenty potwierdzające dochód:

Zaświadczenie o dochodzie wydawane jest przez GOPS w Skołyszynie.

Możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie z prefinansowaniem.

3) Uprawnieni do najwyższego poziomu dofinansowania:

✓ przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza:

• 1 090 zł w gospodarstwie wieloosobowym

• 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym .

lub

• ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego (przysługujące w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie).

✓ W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę, roczny przychód wnioskodawcy, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Dokumenty potwierdzające dochód:

Zaświadczenie o dochodzie lub zaświadczenie dotyczące prawa do zasiłku wydawane jest GOPS w Skołyszynie.

Możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie z prefinansowaniem.

Prefinansowanie

Prefinansowanie umożliwia Beneficjentom uprawnionym do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania otrzymanie zaliczki przed rozpoczęciem przedsięwzięcia (wypłata części kwoty dotacji na konto wykonawcy).

Wymagane jest załączenie do wniosku o dofinansowanie podpisanej umowy z wykonawcą na realizację określonego zakresu przedsięwzięcia z opcją prefinansowania. Przewidziano, że możliwe jest zawarcie nie więcej niż 3 umów z wykonawcami z opcją prefinansowania. Pozostałe środki z przysługującej dotacji przekazane zostaną na podstawie przedstawionych dokumentów rozliczeniowych.

Środki prefinansowania (50% kwoty przewidzianej dotacji) zostaną wypłacone na rzecz Beneficjenta na rachunek wykonawcy w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy o dofinansowanie z Beneficjentem lecz nie wcześniej niż 14 dni przed datą rozpoczęcia realizacji przedmiotu umowy Beneficjenta z wykonawcą.

Pozostałe środki należnej dotacji będą wypłacane na podstawie przedstawionych dokumentów rozliczeniowych załączonych do wniosku o płatność w maksymalnie 3 częściach.

Okres kwalifikowalności kosztów:

  • · Rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest, jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i może nastąpić dla dotacji i dla dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu – nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • · Zakończenie przedsięwzięcia (data wystawienia ostatniej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego lub innego dokumentu potwierdzającego wykonanie prac) oznacza rzeczowe zakończenie wszystkich prac objętych umową o dofinansowanie, pozwalające na prawidłową eksploatację zamontowanych urządzeń. W ramach Programu finansowane są również przedsięwzięcia zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie w formie dotacji, pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • · Nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięcia zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego oraz w formie dotacji z prefinansowaniem.

 

Okres realizacji przedsięwzięcia wynosi:

  • · dla dotacji w ramach podstawowego i podwyższonego poziomu dofinansowania: 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
  • · dla dotacji w ramach najwyższego poziomu dofinansowania: 36 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • · dla dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
  • · dla dotacji z prefinansowaniem w ramach podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.

Kompleksowa termomodernizacja

Dotacja do przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją budynku/lokalu mieszkalnego należna jest po spełnieniu łącznie następujących warunków:

1) został przeprowadzony audyt energetyczny budynku/lokalu mieszkalnego i został złożony wraz z wnioskiem o płatność Dokument podsumowujący audyt energetyczny budynku sporządzony na obowiązującym w ramach programu wzorze;

2) osiągnięto co najmniej jeden wskaźnik kompleksowej termomodernizacji:

a) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową do 80 kWh/(m2*rok) lub

b) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową o minimum 40%;

3) zrealizowany został w całości wariant z audytu energetycznego gwarantujący osiągnięcie co najmniej jednego ze wskaźników określonych w pkt 2, nie później, niż do dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia.

Koszt wykonania audytu jest kosztem kwalifikowanym – dofinansowanie 100% kosztów netto, maksymalnie do kwoty 1 200 zł. Warunkiem jest sporządzenie dokumentu podsumowującego audyt energetyczny na obowiązującym w ramach Programu wzorze oraz pod warunkiem, że zakres prac dla wybranego wariantu wynikającego z audytu energetycznego zostanie zrealizowany w ramach złożonego wniosku o dofinansowanie, nie później niż do dnia zakończenia realizacji wnioskowanego przedsięwzięcia. W przypadku niezrealizowania całego zakresu wskazanego w audycie, koszt audytu nie będzie podlegał dofinansowaniu.

Składanie wniosków

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem można składać wyłącznie poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl :

- w wersji elektronicznej, gdy Wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowany lub profil zaufany),

- w przypadku braku podpisu elektronicznego, konieczne jest dostarczenie również wersji papierowej wniosku wraz z załącznikami z wymaganymi podpisami.

Wymagana dokumentacja: https://beneficjent.wfosigw.rzeszow.pl/wymagana-dokumentacja

Strona internetowa Programu: https://czystepowietrze.gov.pl/czyste-powietrze/

logoczystepow

Maksymalna dotacja
Maksymalna dotacja
Tabela koszty kwalifikowane
Tabela koszty kwalifikowane
Previous Next Play Pause